Af Kaj Kongsted, udgivet på aos.dk
'"Corde di gioia er et meget klassisk ensemble, som optræder med historiske koncerter", står der indledningsvis i det lille fine program for julekoncerten, under afsnittet, hvor de tre udøvende
musikere præsenteres. Og disse ord kan vi så efter koncerten 7/12 kl. 15.00 på Bymuseet i Slotsgade i Haderslev, fuldt ud tilslutte os, idet vi gentagne gange har mødt de tre piger i de hisotriske omgivelser i den lille intime musikstue
i Hertug Hans' arkitekts gamle hus fra 1500-tallet, som er de ideelle rammer om netop Corde di gioias fine, følsomme og historisk korrekte koncerter.
Der var velkomst på lyriske vers ved museumsleder Anneli Bork, der var levende lys, mørket
var tiltagende uden for de små ruder, stemningen var ideel, da de tre piger under højlydt sang og spil på tromme, sækkepibe og fløjte kom ind i den lille stue musicerende M. Praetorius "En! Natus est Emmanuel". Og derefter fik
vi så et meget fint arrangeret, M. Vulpius "En rose så jeg skyde" i et sangligt arrangement som var unikt. Vi fik tysk julesang fra 1300-tallet "O Heiland, reiss die Himmel auf", melodi fra 1300-tallet "In dulci jubilo", J.S.Bach "O Jesulein süss,
o Jesulein mild", A.Vivaldi "Koncert i g-dur for violin 1. sats", J.S.Bach "Præludium fra cellosuite nr.1", M.Reger "Mariæ Wiegenlied", A.Corelli "Allegro fra violinsonate op.5 nr. 4", J.S.Bach "Auch mit gedämpften, swachen Stimmen" fra kantate
nr. 36, J.S.Bach "Gambesonate nr. 3, 1. sats Vivace" og sluttelig W.A.Mozart "Exultate, jubilate". Alt i alt et bredt varieret program komponeret mellem 1300 og op til 1800-tallet. Forholdsvis korte kompositioner, der giver os mulighed for at stifte bekendskab
med de tre pigers gennemførte musikalitet, og egner sig godt for det lille koncertlokale.
Maria Johannsen er ensemblets "primus motor", idet hun er mor til de to øvrige piger. Maria er uddannet koncertsanger i København. Har rejst
og været mange år i udlandet, herunder 8 år i Italien, og hun mestrer at synge på 7 forskellige sprog. Hun er desuden uddannet pianist, og er den gennemgånde pianist i ensemblet.
Anna Johannsen er 16 år, og
det er især celloen hun mestrer meget perfekt. Men også klaveret og sangen er hendes musiske områder, og ved koncertens indledning var det sækkepiben hun mestrede.
Giuly Johannsen er 12 år, og mestrer, hendes unge alder
til trods, violinen meget fint og lydhørt. Desuden hørte vi hende ved klaveret, i sang og på tromme. Begge piger sang i Domsognets pigekor, og deres musikalitet har de arvet fra deres mor og deres farfar, som var italiensk musikprofessor.
De tre pigers musikalitet er uovertruffen, og den fine, følsomme måde, hvormed de udøver den, i respekt for de klassiske middelalder komponister er en "lise" for tilhørernes ører. De er kompromisløse i deres omgang
med værker de i deres udførelser på alle instrumenter, herunder sangen, mestrer. Og "mestrer" er ikke for meget sagt, de er en musisk perle.
Haderslev Bymuseum løftes og markerer sig ved disse Corde di Gioia koncerter som en
vægtig og abslout værdig klassisk seværdighed i vores Haderslev.'